TIEDOTE: OULUNSALON VASAMA VAIHTAA SUOMENSARJAAN

28.10.2004  |  Julkaistu kategoriassa Ajankohtaista

Oulunsalon Vasaman kolmivuotinen taival naisten ykköspesiksessä päättyy. Oulunsalon Vasaman pesäpallojaosto teki päätöksen ykkössarjapaikasta luopumisesta kokouksessaan maanantaina 25.10. Naispesäpalloilua jatketaan Oulunsalossa tulevana kesänä suomensarjatasolla. Ykköspesispaikan ja suomensarjapaikan vaihdosta on tehty yhteistoimintasopimus Haminan Palloilijoiden kanssa.

Ykköspesiksen sarjapaikan luovuttamiseen päädyttiin kun joukkueen valmennusjohto sekä suurin osa pelaajista ilmoitti viime kauden päätteeksi lopettavansa pesisuransa ykköspesistasolla tai kokonaan. Tilalle olisi mahdollisesti voitu saada ympäristökuntien nuoria lupauksia, mutta taustavoimien vähyys sekä haluttomuus täysin ulkopaikkakuntalaisista koostuvaan joukkueeseen käänsivät vaakakupin luopumisen kannalle.

Myös taloudelliset ja matkustukselliset seikat painoivat luopumisen vaakakupissa. Tulevalle kaudelle lähimmät vastustajat ykkössarjassa olisivat olleet reilun kolmensadan kilometrin päässä. Kesä olisi ollut raskas pitkine matkoineen ja yöpymisineen. Suomensarjassa vastaavan matkan päässä ovat kaukaisimmat vastustajat.

Ykkössarjapaikkaa on tarjottu syksyn aikana Oulun seudun muille seuroille, mutta tuloksetta. Huoli ykkössarjatason säilymisestä Oulun seudulla pääsarjoihin kasvattavana sarjatasona on ollut Oulunsalossa suuri, mutta seuran omat voimavarat eivät enää riitä.

Hamina ilmoittautui halukkaaksi sarjapaikan vaihtajaksi. Vasama saattoi näin kuitata vuonna 2001 rannalle jättämänsä Haminan haaveen palata Ykköspesikseen. Hamina on pelannut viimeeksi naisten Ykköspesistä vuonna 1999.

Oulunsalon Vasama nousi Ykköspesikseen kaudeksi 2002. Vuosina 2003 ja 2004 Vasama kolkutteli vahvasti jopa Superpesiksen ovia nousematta koskaan pääsarjaan.

Oulunsalossa 27.10.2004

Oulunsalon Vasama ry.